בשביל מה העסק שלך צריך בידול?
top of page
  • טל פרנק בן-משה

בשביל מה העסק שלך צריך בידול?


מהו מותג? - מותג הינו הציפייה של הצרכן לחוויה מוגדרת וייחודית, או לתועלת מסוימת וחוויה שתושג מצריכת מוצר או שירות כלשהו. המותג למעשה מכיל מכלול מאפיינים, מוחשיים ולא מוחשיים, שהופכים את ההצעה של המוצר או השירות שלנו, למיוחדת ומבודלת. המותג שלנו יפעם ויתקיים כל זמן שנקיים את ההבטחה, קרי, נספק את הציפייה של הצרכנים.

בידול עסקי

פורסם גם במגזין Go More

מהו בידול? - בידול היא הדרך הצרכן תופס את המוצר או השירות כשונה ביחס לקיים בתחרות. ניתן לבדל את המותג על ידי שונות בתכונות הפיסיות, או על ידי מתן ערך או תועלת נתפסת בעיני הלקוחות. כאשר הבידול הוא ממשי, כלומר, נתפס כמיוחד בעיני הצרכן, הוא מהווה יתרון יחסי משמעותי עבורנו. בידול מוצלח הוא בידול ממוקד והתוצאה המידית שלו היא העדפת המותג המבודל על פני המתחרים.

הבידול כמנוע ליצירת יתרון תחרותי הבידול משרת אותנו כדי לבלוט מעל ההמון, כדי לאפשר ללקוחות שלנו לבחור בנו, בגלל שונות ברורה ובהירה. החלטת הרכישה של הלקוח, בין אם הוא צרכן פרטי או קניין בארגון, על פי רוב תהיה לפי אחד משניים: או שהמוצר טוב יותר (בעיני הלקוח) או שהמחיר זול יותר. בכל אחד מהמקרים הוא נתפס שונה.

נשמע פשוט? איך יוצרים את השונות, באופן כזה שישפיע על החלטת הקנייה? איך משמרים את השונות, כדי שהלקוחות יבחרו במוצר או השירות שלנו פעם אחר פעם?

פרופ' מייקל פורטר מאוניברסיטת הרווארד הגדיר 3 אסטרטגיות ליצירת יתרון תחרותי: אסטרטגיית הובלה במחיר, אסטרטגיית בידול – שונות באחד או יותר ממרכיבי המוצר ואסטרטגיית מיקוד.

אפשר לבחור באסטרטגיית תמחור – ניתן לבחור במחיר נמוך או מחיר גבוה. במחיר נמוך בוחרים רק כשיש אפשרות לנהל מכירות בהיקפים מאוד גדולים. בחירה זו מחייבת אותנו להיות מאוד יעילים במנגנוני הייצור והתפעול, כדי שאלו יתמכו באסטרטגיית המחיר הנמוך. הבחירה באסטרטגיית עליונות במחיר מתאימה כשבוחרים למכור פחות מוצרים במחיר גבוה יותר. המכירה תיעשה על פי רוב לנישת שוק.

דוגמא להובלת שוק במחיר נמוך – קופיקס ורמי לוי, שניהם בחרו בהובלת השוק באמצעות המחרה נמוכה. הם יוצרים יתרון תחרותי וכדי להמשיך לפעול כך, הם חייבים למכור בהיקפים גדולים מאוד, ולכן לאחרונה אנחנו עדים שקופיקס מעלים מחירים, עדיין נשארים במחיר שוק נמוך מאוד, אבל חייבים לפצות על עלויות הייצור.

שונות באחד או יותר ממרכיבי המוצר מאפשרת להגדיל את המכירות לפלחי שוק ספציפיים. על פי רוב, הלקוחות יסכימו לשלם יותר עבור ערך מוסף משמעותי. המחיר הגבוה מפצה על וויתור נתחי שוק.

מיקוד – אם אין אפשרות למכור במחיר נמוך ואין דרך ליצור שונות במוצר או בשירות, אפשר להתמקד במתן פתרון ממוקד לפלח שוק מוגדר, המהווה חלק מקהל היעד של המוצר או השירות. המיקוד יכול לבוא לידי ביטוי בנישה בתוך פלח השוק, או במיקוד במוצר ו/או פתרון ספציפי. היתרון הוא שעם המיקוד מגיעה המקצועיות והלקוחות מזהים את המוצר או השירות כמתאים בדיוק לצרכיהם.

חשוב להבין שבידול אינו קוסמטי, אינו מה שנראה, אלא הוא מה שהלקוח באמת תופס כשונה. עלינו לחתור לשמר את השונות, כל עוד היא נתפסת בעיני הלקוחות שלנו בעלת ערך. כשהערך הנתפס נמצא בירידה, זה השלב בו אנחנו צריכים לבחון את מידת השונות שלנו ולגבש אסטרטגיית בידול חדשה.

טל פרנק בן-משה

אסטרטגיות שיווק

כפי שטל רשמה בפוסט, בעלי עסקים רבים מתמודדים עם אתגר המיתוג והבידול יום יום וזהו אתגר קשה במיוחד. כיצד קוסמטיקאית יכולה לבדל את עצמה מקוסמטיקאית אחרת? איך מכון כושר קטן יכול ליצור שונות מרשת מכוני כושר מפורסמת? הרי כביכול השירות המסופק על ידם הוא כמעט אחיד!

ברודקאסט הינה מערכת שיווק דיגיטלית אוטומטית לעסקים, המייצרת עבור כל עסק פעילות שיווק מתקדמת . בעזרת מערכת ברודקאסט ניתן ליצור בידול עסקי על ידי מתן שירות ייחודי ללקוחות, יצירת מועדון לקוחות, קידום מכירות וניהול דף פייסבוק פעיל ותוסס ומלא בתכנים מעניינים, וכל זאת בהתאמה מלאה לפי מאפייני העסק והתחום העסקי בו הוא פועל.

יש לך שאלה? נשמח לעזור
יש לך שאלה? נשמח לעזור

רוצים לקבל טיפים, חדשות ועידכונים ? תנו לנו לייק בפייסבוק.

bottom of page