מה בא קודם,תכנון כלכלי או בידול?
top of page
  • קובי טורנהיים

מה בא קודם, תכנון כלכלי או בידול?


רבים שואלים אותי מה הופך עסק מצליח לעסק כושל, ואני תמיד אומר - תכנון כלכלי נכון. חשוב להבין שגם אם יש לכם את הרעיון הכי מדהים בעולם שמציל את האנושות ואף אחד לא חשב עליו עדיין, פתיחת עסק כרוכה בעלויות כספיות גדולות, הן במישור של ההשקעה הכספית בציוד, מלאי, שכירת מקום, פרסום ועוד... והן בחלק של חוסר השתכרות בתחילת הדרך.

מיתוג לעסק

פורסם גם במגזין Go More

שהרי בהתחלה המכירות בדרך כלל נמוכות (אם בכלל) ולאט לאט הן גדלות עד שהעסק מגיע לפוטנציאל הטמון בו. אלא שבזמן הזה ההוצאות השוטפות של העסק וההוצאות השוטפות בבית הפרטי של בעל העסק ממשיכות כסדרן. ללא תכנון נכון הן יכניסו את בעל העסק לחובות ומכאן הדרך לקריסה קצרה ביותר. ישנם עסקים טובים ורווחיים שנסגרו רק בגלל התנהלות כלכלית לא נכונה או תכנון כלכלי לקוי. הסטטיסטיקה מספרת ש %70 מהעסקים הקטנים שנקלעים לקשיים ונסגרים זה כתוצאה מהתנהלות כלכלית שגויה ולא מהעדר לקוחות! לכן ארכז כאן כמה אבני דרך לפתיחה נכונה של עסק. לא משנה אם אתה פותח קיוסק או חברת הייטק, תכנית עסקית היא חובה!

מה היא תכנית עסקית? זה אולי נשמע מפחיד אבל תכנית עסקית (בסיסית) זה בסך הכל מסמך שבו היזם רושם את העלויות הצפויות לו בפתיחת ותפעול העסק, את ההכנסות הצפויות לו מהעסק ,את המועד המשוער בו יגיע העסק לרווחיות או כמה יחידות הוא צריך למכור בשביל להתחיל להרוויח או איזה מחזור כספים העסק צריך בשביל להיות מאוזן. מסמך זה יעזור ליזם להבין כמה כסף הוא צריך בכדי להחזיק את העסק והבית עד שהעסק יתחיל להניב רווחים. אם יש ליזם את ההון הדרוש, מעולה. אם לא, אז לא לסמוך על ניסים ופשוט לא לפתוח את העסק!

לאחר שהחלטת לפתוח עסק, חשוב להתנהל במקצועיות ולהפריד בין חשבונות הבנק של הבית והעסק!

כך קל לעקוב האם העסק רווחי או לא. פעמים רבות בעסקים קטנים, העסק רווחי אבל מבלי לשים לב, הוצאות הבית גומרות את כל הרווחים ובעל העסק חושב שהבעיה היא בעסק.

סדר! אי אפשר לנהל עסק מבלי שהכל יהיה מסודר ורשום בצורה מסודרת, בהתחלה זה נראה שניתן להתנהל בבלגן כי בעל העסק חושב לעצמו "אני זוכר הכל" אבל ברגע האמת כשהעסק גדל, כבר בלתי אפשרי לזכור הכל ומתחילים להפסיד כסף וככל שהעסק "מצליח" יותר ובאים יותר לקוחות כך גדל הבלגן בעסק ואז כבר מתחילים "לזייף" בשירות, באיכות המוצר או בזמן האספקה והלקוחות לא מרוצים ולא מוכנים לשלם או שצריך לפצות אותם והעסק מתחיל להפסיד כסף.

רק אחרי שיש את הבסיס הנכון לעסק, שיש תכנית עסקית ברורה, היזם יודע מה המטרה שלו ולאן הוא חותר להגיע והוא לא "זורם" או "מתגלגל" , ניתן להתקדם ולהשתמש בכלי השיווק הנכונים כבידול, מיתוג, שיווק, פרסום, מבצעים, ירידים ועוד כי בלי בסיס נכון ככל שיגיעו יותר לקוחות זה רק יצור לעסק יותר בעיות ואף הפסדים.

שורה תחתונה: אני ממליץ לכל מי שחושב לפתוח עסק, לא לעשות זאת לפני שהוא מתייעץ עם איש מקצוע שיעבור איתו ביחד על התכנית העסקית ויבחן את סיכויי ההצלחה של העסק, והאם הציפיות של היזם מהעסק הן ריאליות ביחס להשקעה הנדרשת בעסק מבחינה כספית, מבחינת שעות העבודה בעסק הנדרשות ממנו וכן בהיבט של הרווחים שהוא מצפה להפיק מהעסק. וזה לא סיפור יקר, במיוחד עכשיו שמשרד הכלכלה באמצעות מערך סניפי מעו"ף הפרוסים ברחבי הארץ, מעניק יעוץ מקצועי המסובסד ע"י המדינה, כך שהיזם/ בעל העסק משלם רק 40 או 80 ₪ לשעת יעוץ! הייעוץ ניתן ע"י יועצים ברמה גבוהה מאוד, בכל מגוון ענפי המשק ובאמת עוזר לצמצם את אחוז העסקים שנקלעים לקשיים או פושטים רגל.

קובי טורנהיים – ייעוץ עסקי פיננסי מומחה להתנהלות כלכלית נכונה, מאמן מקצועי מטעם איק"א, יועץ כלכלי מטעם מעו"ף

כפי שקובי מציין, תוכנית עסקית הינה קריטית בתחילת דרכו של העסק, בתוכנית זו יש לכלול את דרכי השיווק הכי אפקטיביות שיש, לחשב את העלויות ואת האסטרטגיה השיווקית הטובה ביותר כדי לפרוץ לשוק ולהשאר בתודעת הלקוחות.

ברודקאסט הינה מערכת שיווק דיגיטלית אוטומטית לעסקים, המייצרת עבור כל עסק פעילות שיווק מתקדמת . בעזרת מערכת ברודקאסט ניתן ליצור בידול עסקי על ידי מתן שירות ייחודי ללקוחות, יצירת מועדון לקוחות, קידום מכירות וניהול דף פייסבוק פעיל ותוסס ומלא בתכנים מעניינים, וכל זאת בהתאמה מלאה לפי מאפייני העסק והתחום העסקי בו הוא פועל.

יש לך שאלה? נשמח לעזור
יש לך שאלה? נשמח לעזור

רוצים לקבל טיפים, חדשות ועידכונים ? תנו לנו לייק בפייסבוק.

bottom of page