בין אם אתם מטפלים וותיקים או בדיוק פתחתם עסק עצמאי ואתם מרגישים שאתם צריכים לעשות צעד משמעותי על מנת לקדם את העסק שלכם, אבל לא יודעים איך. בניית תוכנית שיווקית חכמה, המתבססת על מיצוב ובידול נכון של העסק שלכם, היא הצעד הראשון שאתם צריכים לעשות.
זה לא מספיק להמשיך לפרסם פוסטים אקראיים ולקוות למצוא דרך להגדיל את קהל היעד שלכם, על מנת לשווק נכון עסק בתחום הרפואה האלטרנטיבית, אתם צריכים לנצל את המשאבים שעומדים ברשותכם בצורה אפקטיבית, שגם תעזור לכם לפנות אל הקהל הנכון, גם תמצב את השם שלכם בתור מטפלים וגם תבדל אתכם מכל האחרים.
הצעד הבא בדרך להפוך למטפלים מקצועיים ומדויקים
הדרך הכי טובה על מנת לקדם עסק בתחום הרפואה המשלימה, היא קודם לענות על 3 שאלות בסיסיות וחשובות שיאפשרו לכם להבין יותר טוב את העסק שלכם ויעזרו לכם לשווק אותו נכון יותר:
1. מי קהל היעד שלכם? פילוח של השוק בו אתם פועלים.
2. מה הלקוחות חושבים עליכם? המיצוב שלכם בתור מטפלים.
3. במה אתם שונים מהמתחרים? הבידול של שלכם בתור מטפלים אל מול מטפלים אחרים.
בשביל שתוכלו באמת למקסם את יכולות השיווק של העסק שלכם ולבנות לו אסטרטגיה שיווקית מדויקת, חשוב להתחיל את התהליך עם ניתוח מצב העסק שלכם ושל המטפלים שפועלים סביבכם ומתחרים בכם. רק כך תוכלו להבין מי הקהל שאליו אתם מכוונים, מה הם חושבים עליכם ומה מיוחד בכם, לעומת מטפלים אחרים בתחום.
בוחנים את העסק שלכם מכל כיוון
אז עכשיו שהבנתם שחשוב להכיר את העסק שלכם מכל כיוון אפשרי, נשאלת השאלה - איך נעשה את זה? פשוט מאוד. נענה על שלושת השאלות עליהן דיברנו (מי הקהל? מה הלקוחות חושבים עליכם? ובמה אתם שונים מהמתחרים?) ודרכן נכיר 3 מושגים בסיסיים וחשובים מעולם השיווק - פילוח שוק, מיצוב ובידול.
לאחר שנבנה תוכנית שיווקית המבוססת על המושגים האלו, נוכל לפנות לקהל היעד שלנו במסרים אישיים ומותאמים בדיוק לצרכים שלהם, דבר שיגרום להם להיות מרוצים ולכם לגרוף יותר רווחים.
עכשיו, אנחנו בטוחים שזה לא פשוט עבורכם לפרק את העסק שלכם לגורמים, כי בתור מטפלים ברפואה משלימה העסק זה לגמרי אתם. אז אנחנו רוצים לקחת אתכם צעד צעד ולפרק את המילים הגדולות האלה, כך שגם אתם תבינו מה זה אומר ותוכלו לעשות את זה בעצמכם.
פילוח שוק - מגדירים את הלקוחות האידאלים שלנו
ברור שבתור מטפלים ברפואה משלימה אתם קודם כל שואפים להעניק את הטיפול הכי טוב ללקוחות שלכם, אבל היות ולכל לקוח יש צרכים שונים, לא בטוח שתוכלו בהכרח לטפל בכל הלקוחות הקיימים ולכן חשוב שתמקדו את המשאבים שלכם, בלקוחות שיתעניינו דווקא בשירות שאתם מספקים.
אם אתם מטפלים ברפואה סינית שמתמחים בילדים, אין סיבה שתמקדו את מאמצי השיווק שלכם בקרב קהל של צעירים ללא ילדים או מבוגרים עם ילדים בוגרים, כי השירות שלכם לא יענה על הצרכים שלהם. לכן חשוב שתתמקדו בחתך הגיל הרלוונטי, כי הם הלקוחות הפוטנציאליים, שיעניקו לכם את הרווח המרבי מהעסק.
איך מגדירים את השוק? באמצעות פילוח שוק = חלוקת השוק לקבוצת שונות בעלות צרכים דומים, כך שתהיה מקסימום אחידות בכל קבוצה ומקסימום גיוון בין הקבוצות.
איך נעשה את זה?
בשלב הראשון - כדי שנבין לאיזה פלח בשוק עלינו לפנות, נגדיר את השוק אליו אנחנו פונים באמצעות פילוח בסיסי: מיקום גאוגרפי בו אנחנו פועלים (אזור במדינה, עיר, שכונה), דמוגרפי בהם הטיפול שאנחנו מעניקים מתמקד (מין, גיל, הכנסה, מצב משפחתי), פסיכוגרפי (סגנון חיים, אישיות, ערכים, דעות) והתנהגות (הרגלי קניה, שימושים, תועלות, נאמנות).
בשלב השני - נבנה פרופיל לקוחות, בעזרת בניית משפט המסכם את המשתנים שנבחר להגדרת הלקוחות. לדוגמה: אם כמו שאמרנו מקודם אנחנו מתמקדים בטיפול ילדים, אז נרצה לפרסם להורים שלהם - כלומר נשים או גברים (לרוב) בגילאי 30-50, המתגוררים באזור הפעילות שלנו, בעלי הכנסה בינונית ומעלה, רמות שימוש גבוהות.
בשלב השלישי - בדיקה עצמית - נבדוק האם פלחנו נכון? ניתן לבדוק זאת על פי מספר מדדים המצביעים על פילוח שוק יעיל. על הפלח להיות: 1. מדיד, שניתן יהיה למדוד אותו במספרים ויציב לאורך זמן.
2. בגודל המתאים, פילוח אפקטיבי ולא קטן מידי צריך להיות גדול יחסית ולעמוד על כ- 5,000 איש לפחות.
3. נגיש, ניתן להגיע לקהל ולפעול ישירות אליו.
4. ניתן לבידול, ניתן להבחין בין הקבוצה הנבחרת לבין קבוצות אחרות.
מיצוב - מה רוב הלקוחות חושבים עליכם בתור מטפלים?
מיצוב הוא האופן שבו המוצר או השירות שלכם נתפס בעיני הלקוחות, כלומר - מיקום המוצר בתודעת הלקוחות. כן, אנחנו בטוחים שלרוב המטפלים זה משהו שקשה להתמודד איתו, אבל חשוב שתבינו את זה. לדוגמה בעולם הטיפול, מטפלים בנטורופתיה פעמים רבות נחשבים יותר "מקובלים" ממטפלים בתטא הילינג ולכן חשוב שתבינו איך הלקוחות שלכם תופסים את תחום הטיפול שלכם באופן כללי ואת העסק שלכם באופן ספציפי יותר? מה הם חושבים עליו? איזה יתרונות הם רואים אצלכם? ולמה בוחרים לקבל שירות מכם ולא למתחרים?
על מנת לבנות אסטרטגית מיצוב נבדוק מהו היתרון התחרותי שלנו על פני המתחרים, במה אנחנו בולטים יותר? אין צורך להתאמץ במיוחד, רק לעבור על מספר קריטריונים ולבדוק מהו המיצוב המתאים עבורנו ביותר. הקריטריונים יכולים להיות קשורים לתחומים שונים שיש בעסק שלנו - העיקריים שבהם הם תכונות, תועלת, שימוש, מתחרים, מוצר ומחיר.
איך זה נעשה בפועל?
מיצוב תכונות - מצב בו עסק מדגיש את התכונות הבולטות שלו כמו וותק או מספר לקוחות. מטפלים שפועלים כבר 20 שנה, בהחלט יכולים להפנות את הפוקוס לזה, על מנת לפרסם ולקדם את העסק.
מיצוב תועלות - מצב בו נדגיש את התועלת שהעסק יכול לספק, על מנת לענות את הצורך של הלקוחות. מטפלים שמאפשרים להזמין טיפול ברגע האחרון, עונים על הצורך של הלקוחות לפנות אליכם גם מבלי להתכונן לכך זמן רב מדי מראש.
מיצוב שימוש - מצב בו השירות שלנו יהיה ממוקד בשימוש של פלח שוק ספציפי. לדוגמה מטפלות או מטפלים המתמקדים בטיפול בנשים בלבד.
מיצוב מתחרים - מדגיש את היתרון המשמעותי שיש לנו, על פני המתחרים שלנו. מטפלים שמצהירים שאצלם המחירים הכי זולים באזור, משווים את עצמם למחירים הקיימים בשוק.
מיצוב קטגוריית מוצר - מצב בו המוצר שאנחנו מוכרים או מספקים, הוא מוצר מוביל בתחומו. מטפלים המתמחים גם בדיקור, גם בצמחי מרפא וגם ברפלקסולוגיה, מבטיחים לנו שמדובר במטפלים המספקים שירות מגוון ומקצועי.
מיצוב מחיר - מצב שבו שבו הלקוחות תופסים את המוצר או השירות כמשתלם מבחינת עלות מול תועלת. מטפלים שמספקים ללקוחות הנחה בתמורה לקניית כרטיסיית טיפולים, ממצבים את עצמם כעסק משתלם מבחינת המחיר לטובת מה שהלקוחות מקבלים.
בידול - למה כדאי ללקוחות לבחור דווקא בכם בתור מטפלים?
בידול הוא יצירת מצב של שוני ביני לבין המתחרים שלי, דבר המהווה יתרון בעיני הלקוחות. מטפלים המבדלים את עצמם בצורה חכמה ונכונה, יכולים להיות שונים מהמטפלים בסביבה שלהם מבחינת השירות שהם מספקים, המחיר שהם מציעים, הזמינות ועוד. איך נעשה זאת? באמצעות מציאת הבדלים משמעותיים המייחדים את השירות שאנחנו מספקים בתור מטפלים וחזרה עליהם שוב ושוב בכל אמצעי הפרסום.
על מנת לייצר שוני כזה, עלינו להבין במה אנחנו שונים ממטפלים אחרים בתחום? האם זה קשור לוותק ולניסיון? או אולי זה קשור לאיכות ומשך הטיפול שאנחנו מספקים? או אולי זה בכלל קשור להיקף השירותים שאנחנו מספקים?
חשוב לזכור! בידול ומיצוב הם מושגים מאוד דומים, לכן נבהיר- באמצעות מיצוב אנו ניצור תדמית ונמתג את העסק ואילו באמצעות בידול ניצור שוני. דרך בידול נכון ומדויק לעסק שלנו, נוכל ליצור מיצוב נכון ולא להפך. לדוגמה, מטפלים שמתמקדים בפלח שוק ספציפי כמו נשים לדוגמה, יבחרו במיצוב שימוש ויבדלו את עצמם בכך שנשים יפנו אליהם על מנת להיות מטופלות ולא להפך.
ככל שהתחרות בתחום שלכם גדולה יותר, כך תהיה השפעה לבחירה נבונה של פלח השוק אליו אתם פונים ובחירה נבונה של הבידול והמיצוב שלכם, שתאפשר לכם לבלוט מבין כל המטפלים השונים בסביבתכם. מטפלים הפונים לקהל לקוחות רחב יהיה יותר קשה לבדל ולמצב את עצמכם ולהבין מי קהל היעד אליו הם פונים, לעומת מטפלים שפונים מראש לקהל יעד ממוקד יותר כמו נשים, ילדים וכו'.
אז אנחנו מקווים שהצלחנו לעשות לכם קצת סדר, שיעזור לכם לחשוב מחדש על העסק שלכם כמכלול. זה הזמן להתחיל לפרק את העסק, לבחור את פלח השוק אליו אתם רוצים להפנות את מרב מאמצי השיווק, למצב את העסק בצורה ברורה ומוגדרת מול הלקוחות ולבדל אתכם מכל המטפלים השונים סביבכם. עבודה חד פעמית שכזו, תאפשר לכם לשווק את העסק שלכם בצורה קלה וזורמת יותר.
רוצים לעשות עוד צעד נוסף בדרך לבניית תוכנית שיווק קלה, פשוטה וזורמת יותר? מוזמנים להירשם בחינם למערכת של ברודקאסט, שמספקת לכם באופן קבוע תכנים מדויקים, מעוצבים ומגוונים, שיקפיצו מערך השיווק שלכם רמה אחת למעלה.
מאת: אשר וילף
מנהל תיקי לקוחות בחברת ברודקאסט
Comments