שיווק באינטרנט למסעדה או בית קפה
top of page
  • חן ארונוב

שיווק באינטרנט למסעדה או בית קפה


כל יועץ שיווק בתחום המסעדות יגיד לך בתור התחלה שחשוב להגדיר את קהל היעד, אבל כולם אוהבים לאכול אז איך בעצם מחליטים מי קהל היעד?

בתחום האוכל והמסעדות לעתים קשה לנו להבין מי הוא באמת קהל היעד שלנו. כולם אוהבים אוכל, כולם אוהבים לצאת ולאכול, מילד קטן שמבקש מאימא ללכת למקדונלד'ס עד למבוגרים שרוצים לצאת ולהתפנק, אלו שעובדים עד מאוחר ולא הספיקו לעשות קניות או לקוחות שפשוט לא אוהבים לבשל. אבל, ו"אבל" אחד גדול, כדי להצליח בשיווק המסעדה, אנחנו חייבים להגדיר את קהל היעד העיקרי שלנו - קהל יעד ברור וממוקד יותר, איך נצליח להבין מי הוא?

אחת הדרכים המקובלות היא לנתח את פרופיל הלקוחות שנכנס למסעדה לאורך שעות הפעילות. לדוגמה בשעות הבוקר, מהשעה: 10:00-12:00- העובדים ממשרדים ליד, בגילאי 22-35, בעיקר גברים... וכן הלאה. כך תדעו למי עליכם לפנות, מתי לפנות, ואיך לפנות.

למה דווקא המסעדה שלכם ?

מכל המסעדות שיש, למה הלקוחות צריכים לבחור לאכול דווקא אצלכם? תשאלו את עצמכם מה אתם מספקים באופן מיוחד ללקוחות ששום מקום אחר לא יכול לספק?

מהירות הגשה? סגנון מיוחד? טריות המזון? ניקיון? מנה מיוחדת? שירות איכותי? אווירה מסוימת?

ברגע שתמצאו את הייחודיות שלכם, הבליטו אותה כמה שאפשר, תספרו עליה ואותה תציעו ללקוחות שלכם. זה יהיה הבידול שלכם, כלומר מה שמבדל אתכם משאר המתחרים.

לדוגמא: תנובה מיתגו את מוצר הקוטג' שלהם באמצעות בית, בפרסומות למוצר נשמע השיר "בוא הביתה", תוך שילוב תמונה/ ציור של בית בפרסומות ובאריזת המוצר, בעקבות כך נוצר בתת המודע שלנו חיבור בין קוטג' לבית, למשפחתיות, לתחושה ביתית, מה שעשוי לייצר העדפה שלנו לקוטג' של תנובה על פני מוצרי הקוטג' של המתחרים.

דוגמה מתחום מסעדות היוקרה היא ביצירת מנת הדגל, זו מנה חשובה מאוד בבידול המסעדה שלנו ממסעדות מתחרות, המנה שאנחנו נתמחה בהכנה שלה ונמליץ קודם כל עליה כאשר הלקוחות מגיעים אלינו, זו מנה שבה אנו נרצה להיות מיוחדים ובלתי ניתנים לחיקוי שהלקוחות ידברו עליה וימליצו לחברים שלהם.

הלקוחות שלך הם אתה

כמות הפוסטים והתמונות שרצות היום בפייסבוק גדולה משמעותית יותר מכמות האנשים שמחוברים לפייסבוק, ולכן אנחנו כל הזמן צריכים לחשוב מחוץ לקופסא איך אנו יכולים לפרוץ את הגבולות של עצמנו, ולגרום לגולשים לעצור ולהביט דווקא בפוסט שלנו.

חשוב מאוד לדבר עם הלקוח בגובה העיניים, ולא לפנות בהתחכמות יתרה או בשפה גבוהה מדי. פנו לקהל היעד שלכם בשפה שלו, תהיו מקוריים, משעשעים או אפילו חצופים.

פוסט קליל וקצר עם תמונה לא עמוסה, בשילוב צבעים משלימים שיעצימו את חווית הצפייה וייגרמו ללקוח להישאר עוד כמה שניות על הפוסט.

הרחיבו את מעגל הלקוחות שלכם. חברי המועדון שלכם ולקוחות קבועים הם הלקוחות שהכי חשובים לכם כי בעקבותיהם יגיעו גם הלקוחות החדשים.

צאו במבצע חדשני, מיוחד ובעל תעוזה שלא נראה כמותו והשתדלו לא לחזור תמיד על המתכונת שכולם מכירים 1+1 וכדומה.

כל הלקוחות אוהבים מבצעים והנחות אבל חשוב, שלא תוזילו את עצמכם. מבצע מושך ואטרקטיבי לא מצריך לחלק את המוצרים שלכם בחינם ולא אומר שהמבצע צריך להיות הנחה מטורפת, אלא המציאו מבצע חדש שעוד לא ניראה כמותו בשוק.

​​​

חוק זכויות יוצרים

האוכל שלך טעים? יופי. כי זה ממש לא כל מה שחשוב.

הלקוחות קודם כל מזילים ריר על המראה של האוכל ולכן בתחום המסעדות קריטי להקפיד על מראה המסעדה ועל מראה המנות המוגשות. כל דבר במסעדה צריך להראות ולהצטלם טוב - לתוכן חזותי באינטרנט ביקוש גבוה, זוהי דרך לשבות את קהל המטרה שלך.

התפקיד שלכם הוא ליצור עיניים רעבות. שימו לב שלקוחות שיוצאים לבלות במסעדה אוהבים לפרסם תמונות של מנות יפות. אם כך, התפקיד שלנו כבעלי המסעדה הוא לא רק לצלם בעצמנו מנות יפות ולהעלות אותן למדיה הדיגיטלית, אלא גם להגיש מנות יפות, מושכות ומעוררות תיאבון, כך נשיג שני דברים:

1. הלקוח שלנו יהנה מכל ביס במנה- כן! כי היא יפה וטעימה..

2. הלקוחות שלנו יסייעו לנו בחלק מהעבודה השיווקית. כאשר המנה יפה הלקוח ירצה לשתף את החוויות היפות והטעימות שלו עם העולם, ישתף את תמונות המנה ברשתות החברתיות ולכם זה עושה עבודה נהדרת!

אנו חיים בעידן ההמלצה, והיום נשמע הרבה אנשים אומרים "שמעתי על", נוח לנו ללכת למקום שמישהו היה שם קודם ולקח על עצמו את סיכון ההתנסות עבורנו.

לקחת בחשבון ביקורת שלילית

גם ביקורת שלילית היא ביקורת שתקדם ותחשוף אותך במדיה החברתית, אך יחד עם זה, קידום שלילי בתחום המזון הוא משהו שנרצה להימנע ממנו.

למה? קשה לשנות דימוי שלילי על אוכל. כמעט בלתי אפשרי להעביר תחושה של אוכל עם טעם טוב בתמונות, כאשר הביקורות של הלקחות אומרות אחרת. בניגוד לבגדים שזהו עניין של טעם בלבד, ותמונה יכולה להמחיש את המוצר בצורה "אמינה יותר".

מומלץ לא להתעלם מהערות וביקורות של לקוחות ולראות מה אנחנו כן יכולים ללמוד מהם (לדוגמה שירות לקוי, מקום לא נקי ועוד). תגובה מספקת ועניינית שלכם לביקורת שלילית עשויה אף להעלות את המניות שלכם בעיני הלקוחות והלקוחות הפוטנציאליים.

במיוחד בתחום האוכל - הלקוח תמיד צודק - עליכם לפצות בדרכים מגוונות לקוחות לא מרוצים ולגרום להם לחוות חוויה מתקנת.

אבל... מודעות למציאות היא חשובה. אי אפשר תמיד לרצות ולספק את כולם לכן, אין מה להיבהל כל כך גם אם הדירוג בפייסבוק הוא לא 5 כוכבים עגולים, אבל כן נשאף תמיד לשפר.

יש הבדלים בסוגי הפוסטים שאתם מעלים לפייסבוק:

שאלו עצמכם על איזה פוסטים אתם נוטים לעשות לייקים ולאיזה פוסטים אתם נוטים להגיב או לשתף. כן, יש הבדל. לרוב מדובר בפוסטים שונים אחד מהשני ולכן הם מניעים לפעולה שונה.

LIKE - לרוב נלחץ לייק כאשר מדובר בתמונות מגרות, משעשעות.

COMMENT/ SHARE- לרוב נגיב/ נשתף כאשר מדובר בשאלות שגורמות לגולש להרגיש שהדעה שלו חשובה לנו, או פוסטים שיזכו אותו פרס ברגע שיגיב או ישתף (הגרלה, תחרות ועוד).

שאלו את עצמכם מה אתם רוצים להשיג מהלקוחות?

לייק שישאיר אתכם בתודעה לעוד תקופה? לייק שיגרום לחשיפה גדולה יותר של אנשים בפייסבוק?

או תגובה או שיתוף שיניעו את הלקוחות שלנו לפעולה, יהפכו אותם לאקטיביים וידאגו שגם חבריהם לפייסבוק יחשפו אלינו וע"י כך יביאו אלינו לקוחות חדשים?

השילוב הנכון הוא תמיד גם וגם, כדי לקדם את שיווק המסעדה, צריכים גם פוסטים שיגרפו לייקים וגם פוסטים שיניעו לפעולה מסוימת. השאלה המתבקשת היא מה המטרה שלי עכשיו? מה הייתי רוצה להשיג כאשר אני מפרסם את הפוסט הנוכחי? ולפי זה תדעו איזה תוכן עליכם ליצור ולשתף.

טיימינג - הזמנים בהם מרבית הלקוחות כבר אחרי יום עבודה, הטירוף של הבוקר חלף, ועכשיו כמעט לכולם יש זמן לעיין בפייסבוק. השעות המומלצות הן שעות אחה"צ והערב.

עוד דרך נפלאה להיכנס לתודעה היא ליצור סרטון קצר, סרטון לא ארוך במיוחד, והוא גם לא חייב להיות משעשע או כזה המעביר מסר משמעותי, אבל לקוחות שיראו אותו יקבלו תחושה טובה לגבי החוויה שיש אצלכם במסעדה. רוב הלקוחות כיום מעדיפים, תמונות יותר ממילים, וכתוצאה מכך הם גם מעדיפים סרטונים על גבי תמונות. המערכת של פייסבוק מאפשרת מגוון סגנונות קידום של סרטונים, ולכן מומלץ לשלב את הסרטונים כחלק משמעותי בתהליך הפרסום של המסעדה

הייחודיות של בתי קפה

בית קפה הוא מקום שרובנו נמצאים בו לפחות פעם בשבוע, אם לא לקנות ארוחה אז לפחות לעצירה של כוס קפה. לבית הקפה נכנסים הן לקוחות קבועים והן אנשים אקראיים שעברו באזור והחליטו להיכנס, שימו לב שבדרך כלל אצל בתי קפה ותיקים, הלקוחות הקבועים מהווים את רוב הפעילות העסקית, היכולת שלנו ליצור נאמנות אצל לקוחות בבתי קפה גדולה, אתם צריכים לדאוג לאווירה נכונה, שירות טוב ואוכל טעים, אבל... לא רק!

על מנת לגרום ללקוח חדש להפוך ללקוח קבוע, הוא צריך להיות מודע לקיום העסק שלך, גם לאחר סיום הביקור הראשון שלו. חשוב לגרום לו לרצות לחזור אליכם לפחות עוד 2-3 פעמים במהלך התקופה הקרובה על מנת שביקור בבית הקפה שלכם יהפוך אצלנו להרגל.

השתמשו בפייסבוק לקידום הפעילות העסקית שלכם -

1. תחילה- ניצור פרופיל אישי שמיועד לשימוש העסק, אליו נוסיף חברים שנחשבים למובילי דעה או מומחים בתחום האוכל או בתי קפה בפרט.

2. שנית- נצטרף לקבוצות בפייסבוק הקשורות לנושא שלנו- 'בתי קפה', ונשתף שם פוסטים מהפרופיל האישי שלנו.

3. לבסוף- נפתח דף עמוד עסקי, בו ניתן ערך מוסף למותג שלנו וניצור בו קהילתיות ושיתוף

ישנם סוגי פוסטים שונים שמומלץ להשתמש בהם כדי להעשיר את הפעילות השיווקית שלנו בפייסבוק ובמועדון החברים, לדוגמה:

  • תמונות שלכם או של הצוות עם המנות חשובות מאוד! זו בעצם האינטראקציה הראשונה שתצרו עם הלקוח, הדבר הראשון שימשוך לו את העין ויגרום לו להתעניין במסעדה או בבית הקפה שלכם. דרך התמונה אנו מקנים ללקוח אפשרות להבין מה הוא יקבל בצלחת שלו כאשר יגיע למסעדה.

  • נפרסם פוסטים הקוראים ללקוחות להגיע אלינו לעסק, נסביר ונשכנע מה מיוחד אצלנו ? מה הלקוחות אומרים עלינו ? למה שווה להיות חבר במועדן הלקוחות שלנו.

  • פוסט תוכן מקצועי - חשוב שדף הפייסבוק שלנו יהיה פעיל כל הזמן, וכדי לעשות זאת בצורה מקצועית נפרסם תוכן שיעשיר את הידע של הלקוח ויסקרנו אותו. למשל: איך מייצרים קפה? מתכונים מומלצים של קינוחים, ועוד.

  • איך אפשר בלי מבצעים והטבות טעימות שימשכו אלינו עוד לקוחות? את המבצעים וההנחות לא עושים בתדירות גבוהה אלא, לכבוד החגים / מועדים מיוחדים / ותקופות מסוימות כמו החופש הגדול ועוד.

  • מנות שיראו טוב בתמונה לרוב יהיו המנות שיספקו ללקוחות טעם מענג. אל תשכחו- אוכלים עם העיניים.

  • ניתן להעלות תמונה בלייב של לקוחות מרוצים הנמצאים בבית הקפה, הדבר יגרום לצופים לחוות את החוויה דרכם. העדיפות היא שהלקוחות עצמם יעלו את התוכן לפייסבוק ויתייגו עצמם ואת חבריהם מפני שזוהי עוד דרך מצוינת להרחיב את קהל היעד שלכם.

  • מומלץ לשמור באופן רציף על קשר אישי עם הלקוחות הקיימים. יש להקפיד ולשלוח למועדון הלקוחות, הודעות SMS או אימייל עם פנייה אישית לפחות פעם בחודש. לדוגמא: עידכון על מנה מיוחדת שהוספת לתפריט, עידכון על תפריט חורף \ קיץ חדש, הטבה טעימה ומיוחדת לכבוד יום ההולדת ועוד.

חשוב שהיה לכם זמן קבוע לתפעל את הפייסבוק העסקי שלכם, ולעשות עבודה כוללנית, מעמיקה ומקיפה, אתם צריכים להיות בזמינות גבוהה בדף הפייסבוק למען נתינת מענה מהיר לשאלות או לביקורות של הלקוחות. אם אין לכם את הזמן או הידע המתאים מומלץ שתעזרו במומחה שיווק בתחום

את הישום של כל הרעיונות והפצה של כל הקמפיינים תוכלו לעשות בקלות באמצעות פלטפורמת השיווק הייחודית של חברת BROADCUST המותאמת לעולם האוכל והמסעדות. במערכת השיווק של ברודקאסט תוכל למצוא את כל סוגי הקמפיינים השונים מחולקים לנושאים ומותאמים אישית לסוג העסק שלכם. באמצעות המערכת תבין כי לבנות קמפיין שיווקי ולהפיץ אותו ללקוחות העסק, זה קל פשוט ומהיר. לבניית הקמפיין הראשון למסעדה או לבית הקפה שלכם הירשמו עכשיו בחינם!

עו"ד אפרת אמויאל פדידה

מאת חן ארונוב

בוגרת תואר ראשון בתקשורת,

התמחות במסלול שיווק דיגיטלי

יש לך שאלה? נשמח לעזור
יש לך שאלה? נשמח לעזור

רוצים לקבל טיפים, חדשות ועידכונים ? תנו לנו לייק בפייסבוק.

bottom of page